Zvládání námitek v obchodě
Každý obchodník, prodejce, odborný poradce nebo technicko-obchodní konzultant se v praxi setkává s námitkami zákazníků.
Důvody námitek – proč lidé vznášejí námitky?
Námitka působí navenek jako projev nesouhlasu či odmítání. „Za tuhle cenu to zboží nechci.“
Co je důvodem pro to, že kupující mají námitky? Zdroje jsou nejrůznější:
- Pochybnosti
- Nejistota
- Nedostatek informací
- Nenaplnění očekávání
- Absence užitku pro daného zákazníka
- Neuspokojení potřeb
- Neschopnost klienta říci přímo a jasně prodejci „ne“
Druhy námitek
Návod na překování námitek v obchodě
Základem je správné nastavení mysli (mindset) obcodníka vůči námitce:
Námitka je výrazem klientova zájmu o to, co obchodník sděluje.
Námitky naznačují, co musíme udělat, abychom úspěšně prodali.
I když námitka vyjadřuje nesouhlas, pochybnost nebo odpor, je míněna jako šance pro prodávajícího, aby argumentoval. Kdo argumentuje, ten přesvědčuje.
Šest kroků, jak zvládnout námitku
1. Námitku v klidu vyslechněte
Nedejte znát, že je Vám zákazníkova námitka nepříjemná, že neznáte odpověď, považujete námitku za nepodstatnou nebo zdržující; zákazník od vás čeká pochopení a řešení.
2. Přijměte námitku (empatie)
„Rozumím Vám.“ „Chápu Vás, že se na to ptáte“. „Ano, to je důležitá otázka!“, „Dobrá připomínka“, „Na to se zákazníci často ptají.“
3.Ověřte, že jste ji pochopili
„Pokud jsem pochopil správně, jde Vám o to, že…“; „Jde Vám tedy o to, aby…“, „Rozumím správně, že kladete důraz na …“, „Jaký důvod Vás k tomu vede?“
4.Ověřte důležitost (zda je oprávněná)
„Je cena pro Vás rozhodující podmínkou, abyste nakoupili u nás?“, „Jste už napevno rozhodnuti, že to má být komponenta XY?“
5.Sdělte argumenty, navrhněte řešení
Vysvětlete podstatu, navrhněte, jak konkrétně se dá stávající situace vyřešit.
6.Přesvědčte se, že je zákazník spokojen
„Stačí Vám tato odpověď?“, „Vyřeší to Váš problém?“, „Teď, když jsme si vysvětlili, jak … můžeme pokračovat?“; „Teď, když víte, jak naše firma řeší…“
Dušan Jílek, lektor
INFORMACE
-
Autor:
Ing. Dušan Jílek -
Publikováno:
20.2.2020 -
Název:
Zvládání námitek v obchodě -
Shlédnuto:
2729