Situační vedení

Situační vedení

Někdy bývá označováno také jako situační leadership. Autory této manažerské teorie jsou Ken Blanchard a Paul Hersey.

Situační vedení je způsob vedení, který vychází ze zásady, že různé lidi v týmu vedeme různým způsobem. V ještě přesnějším podání: různé lidi vedeme v různých situacích různým způsobem (stejného člověka vedeme jinak v čase běžného provozu a jinak v okamžiku krize apod.).

Situační vedení jednoduše znázorňeje následující graf:

 Situační vedení

Základní formy situačního vedení

Matice situačního vedení kombinuje direktivní a podpůrné chování. Direktivní přístup znamená, že zaměstnanci poskytujete jasné instrukce. Řeknete mu, co má dělat. Podpůrný přístup představuje míru osobní podpory vedoucího směrem k danému pracovníkovi pro splnění úkolu (ujišťujete ho o svém přesvědčení, že daný úkol dokáže splnit, povzbuzujete ho atd.)

Z kombinace větší či menší podpory a větší nebo menší míry přikazování vychází 4 styly vedení:

  • Instruování (přikazování)
  • Přesvědčování (vysvětlování, někdy „koučování")
  • Podporování (zapojování)
  • Delegování

 

Styl S1 – Instruování (přikazování)

V originále je označen jako "Telling". Je to v podstatě jednostranná komunikace, při které manažer dává přesné instrukce. Určuje kdo, co, kdy a jak udělá. Pracovníci nejsou schopni převzít zodpovědnost, ale jsou ochotní pracovat na úkolu. Dostanou jasné zadání. Typicky je tento styl vhodný pro použití:

  • u nových pracovníků - kteří se zaučují a nemají znalosti, musí je nejprve získat
  • v situacích, kdy je pracovníkovi přidělen nový úkol, který nedělal a nezná. Potřebuje tedy jasné vedení.

V rámci instruování nezapomeňte uvést:

  • Co se očekává (cíle a žádoucí stav)
  • Jak se má práce vykonat (postupy, pomůcky,...)
  • Do kdy se má práce vykonat
  • Ověřte, že příkaz byl pochopen
  • Kontrolujte průběh

 

Styl S2 – Přesvědčování (vysvětlování)

V originále je označován slovem "Selling" - doslova bychom přeložili jako "prodávání". Znalost pracovníka jsou již na potřebné výši, ale ještě nezná všechna specifika své práce. Není schopen nebo ochoten převzít zodpovědnost.

Je třeba podpořit jeho zralost morální. Zaměřujeme se na psychologické aspekty práce. V rámci přesvědčování uvádějte:

  • Co se očekává (cíle a žádoucí stav)
  • Vysvětlete smysl vykonávané práce
  • Prodiskutujte dotazy a poukažte na přínosy a souvislosti
  • Do kdy se má práce vykonat
  • Ověřte, že jste se s pracovníkem dohodli

 

Styl S3 – Podporování (zapojování)

V původním znění je označen jako "Participating". Je to styl vhodný k práci se zkušenými pracovníky, kteří jsou schopní převzít úkol. Chybí jim však sebedůvěra anebo chuť/ motivace k tomu, aby na sebe zodpovědnost převzali.

Manažer se soustředí na rozvoj lidí (motivování, posilování sebevědomí aj.) k dosahování lepších výsledků. Už nemusí učit lidi, jak se co dělá.

Obvyklé příležitosti pro podporu formou podporování:

  • při pravidelném vyhodnocování a plánování rozvoje
  • před zahájením plánované práce nebo projektu
  • jako součást řešení problémů
  • při zjištění potenciálu ke zlepšení nebo při zjištěném poklesu výkonu

 

Styl S4 – Delegování

V angličtině je označeno pojmem "Delegating". Pracovníci jsou tak zralí, že dokážou zvládat úkoly i bez nadřízeného.

Jsou zkušení a umí danou činnost nejen vykonávat, ale i za ni převzít zodpovědnost.

Schopnost efektivně delegovat = přenést na zaměstnance individuální odpovědnost za určitou část celkového úkolu pracovní skupiny a dát jim pravomoc k jeho vykonání.

Delegovat znamená přidělit i odpovídající pravomoci a zajistit odpovídající prostředí, které je pro splnění úkolu nezbytné.

Provádí-li manažer všechna rozhodnutí sám, brání svým pracovníkům naučit se přebírat iniciativu i odpovědnost za úspěšné dokončení úkolů.

Protože je takových pracovníků málo, kteří jsou ochotni na sebe vzít odpovědnost za splnění nějakého většího úkolu, měl by dobrý vedoucí dát šanci všem, u kterých takovou schopnost rozezná. Manažeři - pečlivě sledujte své lidi a dejte jim šanci dělat něco samostatně!

TIP NA KNIHU: Manažer jako druhé řemeslo

Obálka_Manažer jako druhé řemeslo_přední.PNG

Další články o managementu, které by vás mohly zajímat:

Motivujete nebo stabilizujete

Jak dát zaměstnanci zpětnou vazbu

Šest způsobů ovlivňování druhých

Tématu situačního vedení se věnuji například v rámci školení

Manažer jako druhé řemeslo

Dušan Jílek, lektor

 

INFORMACE

  • Autor:

    Ing. Dušan Jílek
  • Publikováno:

    13.5.2019
  • Název:

    Situační vedení
  • Shlédnuto:

    7216

© Všechna práva vyhrazena Dušan Jílek

Icons made by Freepik from www.flaticon.com