Čtyři fáze učení
Každý člověk, který se něco učí, prochází v procesu učení čtyřmi fázemi.
Tento fenomén je popisován v literatuře buď jako čtyři fáze učení nebo ho můžete najít pod pojmem čtyři fáze získání kompetence. Průběh učení ukazuje názorně tento obrázek:
Popišme si, co se v které fázi odehrává.
Fáze 1: Nevím, že nevím aneb Nevědomá nekompetence (angl. Unconscious Incompentence)
Člověk se neuvědomuje, že něco neumí. Tento fakt vyplyne při plnění pracovních úkolů – „měl bys umět pracovat s tím novým softwarem", „budeš nově zadávat objednávky již jen přes tablet, nic už nebudeš psát na papír" apod.
V rámci školení určité dovednosti je nejlépe, když se tato fáze projeví tzv. „aha" efektem – když si účastníci něco vyzkouší a zjistí, že jim něco nejde – „jenomže on argumentoval levnější cenou a co mu na to mám říct?"
Výsledkem fáze 1 je, že zjistíme (připustíme) , že něco neumíme.
Fáze 2: Vím, že nevím neboli Vědomá nekompetence (angl. Conscious Incompetence)
Vstupujeme do fáze dvě. Zde jde o naučení se toho, co neumíme. Grrrh, učení není vždy zábavné. Jdeme na školení. Ptáme se zkušenějších kolegů, jak to máme udělat (snad nebudou protivní, že mi musí něci vysvětlovat). Odvážíme se zeptat na správný postup nadřízeného.
Výsledkem fáze číslo dvě je, že jsme prošli zaučením, známe správný postup. Ukázali nám, jak se to něco dělá správně.
Fáze 3: Vím, že vím neboli Vědomá kompetence (angl. Conscious Competence)
Jsme ve fázi, kdy jde o to, abychom po absolvovaném zaučení správný postup uměli zopakovat a dosahovali opakovaně správného výsledku. Obvykle musíme na dodržování postupu usilovně myslet.
U mnoha lidí v této fázi vidíte, jak si další správný postup polohlasně předříkávají:
„Tak a pro uzavření objednávky teď zadáme SOUČET... Jo, super!
A vytisknu vám účtenku... tady zmáčkneme TISK...
ufff... proč mi píše na displeji ZADEJTE TYP PLATBY?
(Volá na kolegyni) Maruško, prosímtě, co znamená ZADEJTE TYP PLATBY?
(kolegyně odpovídá) „No jeslti platí hotově nebo kartou!"
„No jasně – platíte hotově nebo kartou?"
V této fázi dochází k známému fenoménu, kdy se vám správný postup, správná odpověď nebo správné slovíčko (při učení jazyků) vybaví chvíli potom, kdy jste to potřebovali. Pozdě. Hodně lidí to demotivuje.
Ale je to vlastně skvělé znamení - v mozku již tuto informaci máte uloženou, dokonce si ji dokážete vybavit, tzn. najít k ní cestu ve správné situaci.
Jediné, co ještě nefunguje dobře, je rychlost vybavení této informace. A toho dosáhnete jen častějším používáním, tedy opakováním. Když učenou dovednost zopakujete stokrát, zapíše se vám do mozku mnohem hlouběji, trvanlivěji. Vy si ji stonásobným zopakováním zautomatizujete a už na ni nebudete muset myslet vědomě. Vybaví se vám „sama", tj. podvědomě.
Postoupili jste v učení do čtvrté fáze.
Fáze 4: Nevím, že vím neboli Nevědomá kompetence (angl. Unconscious Competence)
V ní jsou ty všechny vaše činnosti nebo dovednosti, které děláte, aniž o nich přemýšlíte. Děláte je automaticky. Jde to samo. Je to proto, že v mozku máte vybudované pevné spojení, které vede od rozeznání situace, kdy dovednost použít, k informacím o postupu a jejímu použití.
V tomto stavu dokážeme dělat ty činnosti:
a) ke kterým máme talent (nadání)
„Tobě to ale jde. Kdo tě to naučil?" „Nikdo. Prostě jsem si vzal kytaru a zkusil hrát."
b) činnosti, které jsme si osvojili tím, že je opakovaně používáme
„Tobě to ale jde!"
„To víš, když to budeš dělat denně, taky ti to takhle půjde. Ani už o tom nebudeš přemýšlet!"
Hodně trpělivosti při procházení jednotlivými fázemi učení vím přeje
Dušan Jílek, lektor
O 4 fázích kompetentnosti na wikipedii:
https://en.wikipedia.org/wiki/Four_stages_of_competence
Pokud vás zajímá učení, mohli by vás zajímat také tyto články:
Jak komunikovat s druhými lidmi
Prezentační pětiboj
INFORMACE
-
Autor:
Ing. Dušan Jílek -
Publikováno:
13.1.2019 -
Název:
Čtyři fáze učení -
Shlédnuto:
4770