Zvládání emocí v práci

Zvládání EMOCí V práci

Každý jistě někdy zažil v práci situaci, kdy neudržel emoce pod kontrolou. Když pochopíme, jak funguje náš mozek, může být pro nás zvládání vypjatých emočních stavů o něco jednodušší.

 

V šedesátých letech popsal americký neurovědec Paul MacLean model “trojjediného mozku” ('Triune Brain'). Vychází z rozdělení lidského mozku do tří odlišných oblastí. MacLeanův model popisuje, že mozek je organizován hierarchicky, což je dáno jeho evolučním vývojem.

Tři oblasti mozku jsou:

Plazí mozek = instinkty

Savčí nebo emociální mozek = pocity, emoce

Lidský nebo racionální mozek = myšlení

 

Trojjediný mozek.png

Obrázek převzat ze webu:

Lidský mozek: Zajímavosti a fakta | OA Praha

 

TROJJEDINÝ MOZEK

Plazí mozek: instinkty

Tento mozek sdílíme s ptáky a plazy. Zajišťuje “základní fungování” a přežití: hlásí hlad, kontroluje teplotu, reaguje na ohrožení ve smyslu “bojuj nebo uteč”, řeší obranu obývaného území, vnímáme, zda je zajištěno bezpečí.

 

Savčí mozek: emoce

Jak se organismy stávali složitějšími, vyvinuly se kolem “plazího” mozku další struktury (limbický systém). My lidé sdílíme tyto mozkové části s vyššími savci jako jsou psi, kočky, koně. Tito savci mají “pocity” podobné našim, lidským. Náš limbický systém všechny vjemy označuje buď jako žádoucí (potěšení) a nebo jako nežádoucí (bolest/stres). Tato část mozku nedokáže pracovat s představou času a aplikovat logiku.

 

Lidský mozek: myšlení (a mnoho dalšího)

Mozkový neokortex je přední část mozku jedinečná primátům a je ještě více rozvinutá u lidí a je odpovědná za věci, které nás odlišují od zvířat (psů, koček, koní) jako logika, uvažování, analýza, plánování do budoucna a řešení problémů, řeč, porozumění, vytváření významů, síla vůle a moudrost.

 

 

CO SE DĚJE, KDYŽ NÁS OVLÁDNOU EMOCE?

Pokud se dostaneme do situace, která v nás vybudí velmi silné emoce, je plně aktivní příslušná část mozku (mozkový kmen, mozeček). Část zodpovědná za přemýšlení (neokortex) je „vypnutá“.

To je vysvětlení, proč se nedá s rozrušeným člověkem věcně diskutovat, dokud se „neuklidní“.

 

V práci často zažíváte stresové situace a vypětí, které produkují negativní emoce. Dlouhodobé působení negativních emočních stavů je pro naše zdraví nepříznivé. Ať už jde o naše zdraví duševní, tak i tělesné.

 

 

NĚKOLIK STRATEGIÍ, JAK ZVLÁDNOUT NEGATIVNÍ EMOCE V PRÁCI

 

Hluboce dýchat & další relaxační techniky
  • Pomáhají zvládnout pocity úzkosti, starostí, frustrace a hněvu.
  • Zhluboka se nadechujte a vydechujte pomalu, dokud se neuklidníte. Pomalu počítejte do deseti.
  • Můžete se projít nebo si promluvit s někým, kdo vám pomůže se uklidnit.

 

Pravidlo 10 sekund (“napočítat do deseti”)
  • Pokud vás něco rozhněvá, počítejte do deseti.
  • Jestli je to možné, omluvte se z dané situace a získejte odstup. Ujistěte druhého, že se hned vrátíte a záležitost budete řešit.

 

Vyjasňovat než zareagujete
  • Je dobré si vyjasnit skutečnou podstatu věcí, než na ně opravdu zareagujete.
  • Často se jedná pouze o nedorozumění nebo chybějící komunikaci.

 

Vybít energii cvičením
  • Spíše než ztratit svůj klid je lepší se “vybít” cvičením.
  • Pohyb vám pomůže navíc uvolnit fyzickou tenzi ve vašem těle.

 

Nikdy neodpovídat ani nereagovat, pokud jste naštvaní
  • V této době okamžité komunikace je tak jednoduché “vypálit” email nebo vzkaz, kterého později můžete litovat.
  • Pozastavte veškerou komunikaci, pokud jste naštvaní.
  • Můžete napsat první verzi, nechat ji den nebo několik hodin uloženou a pak se k ní vrátit. Potom ji přepíšete v klidu.
  • Tak můžete požádat někoho, komu důvěřujete, aby se na vaši odpověď podíval před tím, než ji odešlete.

 

Vědět, co spouští můj vztek
  • Pomůže, když víte, co ve vás spouští naštvání nebo vztek.
  • Díky tomu se můžete připravit  a zůstat klidným a naplánovat, jak budete reagovat když nastane kritická situace.

 

Být respektující
  • Chovej se ke svým kolegům, jako ty chceš, aby se oni chovali k tobě.
  • Pokud je někdo nevlídný, není důvod mu to oplácet. Zůstaňte velkorysý a buďte pevní a asertivní. Nepřejděte do agrese.
  • Často se hrubí lidé zklidní, když vidí, že jsou jediní, kdo v místnosti křičí.

 

Omluvit se za jakýkoliv emocionální výlev
  • Pokud máte emoční výbuch, omluvte se okamžitě osobě, ne kterou jste ho směrovali, možná i těm, kdo toho byly svědky.
  • Nemusíte nic vysvětlovat ani být defenzivní. Stačí říct“ „Promiň, reagoval jsem nevhodně“. Už to samo znamená velký krok vpřed.

 

Nenosit si negativní emoce domů
  • Je dobrým návykem zbavit se hněvu, frustrace nebo pocitu nespokojenosti a neštěstí na konci každého pracovního dne.
  • Pokud se negativních pocitů nezbavíme a oni se střádají, můžeme dospět až do bodu „zlomu“.
  • Plánujte si, čím si na konci dne uděláte radost?

 

 

Rád pro vás připravím trénink na míru na téma, kde se tématu zvládání obtížných situací věnujeme:

 

Asertivita v pracovní praxi

 

Dušan Jílek, lektor

 

 

 

INFORMACE

  • Autor:

    Ing. Dušan Jílek
  • Publikováno:

    4.2.2023
  • Název:

    Zvládání emocí v práci
  • Shlédnuto:

    511

© Všechna práva vyhrazena Dušan Jílek

Icons made by Freepik from www.flaticon.com