Komunikace problému s nadřízeným

Komunikace problému s nadřízeným

Někdy může být pracovník (nebo vedoucí) v situaci, kdy dostane zadání a ukáže se, že není reálné toto zadání splnit. Například dodržet určitý termín. Případně shodnout se s jiným kolegou na společném řešení nějakého postupu.

 

Základní chyba je, jít si za nadřízeným stěžovat.

Nejhorší úvodní věta od vás směrem k nadřízenému je: „To nepůjde.“nebo „Máme problém.“

Na to nadřízení vedoucí reagují obvykle velmi negativně. 

 

Jak postupovat?

 

KROK 1: Sdělte nadřízenému, jaká je situace

Nepoužívejte slovo problém, ale situace.

Sdělujte fakta a buďte struční.

Dobrý příklad:

"V týmu chybí 25% pracovníků."

Špatný příklad:

"Mám spoustu lidí nemocných."

 

Představme si situaci, kdy zahraniční centrála žádá v českém výrobním závodě vyrobit pro klíčového zákazníka ze zahraničí zakázku ze dva pracovní dny. Je to ten druh žádosti, který český závod těžko může odmítnout. Splnění úkolu padá na hlavu vedoucího výroby. 

Ten se po promyšlení situace obrací na svého nadřízeného, ředitele závodu:

KROK 2: Předložte váš návrh řešení

Žádné „Nevíme, co s tím.“ Nebo „Nic nejde.“

Řekněte: „Promýšlel jsem, co můžeme dělat a mám návrh řešení."

 

Ideálně prezentujte několik alternativ řešení, aby si nadřízený vedoucí mohl vybrat z více variant.

 

Dobrý příklad návrhu řešení:

"Když pojedou všechny 4 linky na zakázce A, zkompletujeme za den na třech směnách 30 jednotek. Na výrobu 60 jednotek potřebujeme dva dny dělat jen na zakázce A. Máme ale také rozdělanou zakázku pro klienta B. Navrhuji zakázku B o dva dny posunout a celou kapacitu výroby věnovat zakázce A." 

Špatný příklad: "Těžko vyrobím 60 jednotek pro zakázku A, když mám zároveň vyrábět jednotky pro zakázku B."

 To není návrh řešení, ale stěžování si.

 

KROK 3: Konzultujte s nadřízeným nejvhodnější další postup

Dohodněte se na nejlepším postupu, který zohledňuje možnosti vašeho týmu a zároveň jasně směruje ke splnění zadaného cíle.

Připravte se na to, že vám může všechny varianty zavrhnout a navrhne nějakou jinou, svou variantu.

Pokud by trval na původní verzi, buďte asertivní. Vysvětlete nadřízenému fakticky, že bez určité změny zadání úkolu nebo jeho podpory a zásahu není možné úkol splnit.

Dobrý příklad:

"Když upřednostním výrobu zakázky A, jak po nás chce vedoucí prodeje z německé centrály, bude nespokojený náš vedoucí obchodu pro ČR. Tlačí na něj klient. Mohli bychom se s vedoucím českého obchodu společně sejít a projednat s ním, aby o posunu termínu zakázky B se svým klientem vyjednával?" 

 

Co můžete například dosáhnout jako pracovní kompromis:

  • Prodloužení termínu pro splnění vašeho cíle
  • Změnu priorit – nějakou část práce (jinou zakázku) přesunete na později, abyste se plně mohli věnovat právě této současné zakázce či úkolu
  • Vedoucí nařídí dalším útvarům, aby vás podpořili  - napříkladf zapůjčili pracovníky, převzali dočasně nějaké vaše úkoly a podobně

 

Pokud vedete tým pracovníků, mohla by vás zajímat kniha:

Manažer jako druhé řemeslo - V první linii 

Knihu lze objednat na tomto webu - viz proklik výše.

 

 

 

 

INFORMACE

  • Autor:

    Ing. Dušan Jílek
  • Publikováno:

    11.6.2023
  • Název:

    Komunikace problému s nadřízeným
  • Shlédnuto:

    538

© Všechna práva vyhrazena Dušan Jílek

Icons made by Freepik from www.flaticon.com