Firemní resilience neboli odolnost

Firemní resilience neboli odolnost

Pojem resilience v psychologii a sociologii

Resilience je v psychologii odolnost, schopnost vzdorovat nepříznivým silám, zvládat nepříznivé situace a překonávat krize.

Resiliencí obvykle rozumíme psychickou houževnatost, nezdolnost jedince, schopnost vyrovnat se s "ranami osudu", dobře žít a jednat navzdory biologickým, psychologickým a psychosociálním vývojovým rizikům. Každý jedinec má jinou míru resilience, tedy míru schopnosti řešit nepříznivé životní situace.

Resilience v sociologii označuje schopnost sociálního systému vstřebat rušivé podněty nebo jim čelit, popřípadě odolávat stresům tak, aby systém zůstal ve stejném stavu, zachoval si svoji strukturu a funkce. Popisuje míru, do které je systém schopný sebeorganizace, učení a přizpůsobení.

(Zdroj – wikipedie)

 

Firemní resilience

Krize, jako například ta koronavirová, uštědřila každé organizaci ránu. Pokles obratu, ztráta zákazníků, snížení cash flow, pokles zisku nebo ztráty. Pro jiné organizace mohla krize znamenat naopak enormní tlak na výkon, dodací lhůty, reakční dobu (výrobci ochranných pomůcek, záchranný systém, laboratoře).

Jaké vlastnosti jsou v období krize pro firmu žádoucí? Adaptabilita, flexibilita, kritické myšlení a schopnost řešit problémy.

 

Co tvoří konkrétně odolnost firmy v praxi

Ukažme, co jednotlivé vlastnosti konkrétně znamenají v praxi.

Flexibilita – lidí, jejich myšlení, jejich chování. Důsledkem krize je, že lidé budou velmi pravděpodobně dělat něco jiného, než byla jejich dosavadní pracovní náplň. Jste-li manažer, zamyslete se: Jak schopné máte lidi ? Umí více pracovních postupů? Nebo jsou to tzv. "jednorázoví specialisté"? S tím můžete mít problém - budou se muset přeučovat nebo doučovat nové věci.

Adaptabilita – například v administrativě přechod na home office. Zavedení komunikace mezi zaměstnanci online formou, pomocí nástrojů jako MS Teams, Skype nebo Zoom. Přizpůsobení distribuce výrobků potřebám trhu – v gastronomii to byl prakticky úplný přechod na prodej jídel do krabiček a prodej přes okénko. 

Rozšíření sortimentu o žádané zboží - roušky byly brzy k dostání ve vietnamských večerkách. V městské části Prahy, kde žiju, začal prodávat řezník kvasnice (protože nebyly k sehnání). Pořídil 6kg velkoobchodní balení, rozporcoval na kostky běžné velikosti a všechno prodal za jediný den. 

Schopnost řešit problémy – bude potřeba měnit tisíc a jednu věc. Kdo z vašich lidí přemýšlí? Kdo chodí s nápady? A kdo jen sedí a čeká, nebo kritizuje?

Kritické myšlení – v panice může být dobrý každý nápad. Někdy nekriticky děláme první, co nás napadne, Máme tendenci kopírovat chování ostatních. Zamyslete se, použijte selský rozum. Je nám to, co chceme udělat, jako organizaci ku prospěchu? Pozor na to, že změny, které budeme muset podniknout budou možná "nepohodlné", "nepříjemné". Kriteriem hodnocení se proto nesmí stát "do toho se nám nechce". 

 

Jak z krize posíleni ven?

Rozhodne vaše aktivita. Z krize se nevysedíte. Na konec krize se nedá „čekat“. To je čekání na smrt. Musíte něco dělat. Cokoliv. Některé restaurace vařily v době největší korona krize aspoň pro hasiče a doktory, aby něco dělaly. Pohyb je základní vlastnost živých organismů. I když se vám třeba provádění nějakého nápadu nepovede, ukazuje vám to směr. Třeba ten nápad trochu pozměníte a jste na správné cestě.

Navíc lidé-zaměstnanci potřebují aktivitu a řád. Pomáhá jim to, aby byli v klidu a udrželi si výkonnost.

Dušan Jílek, lektor

Poznámka: na fotce k tomuto článku je brněnský stadion "Za Lužánkami" v roce 2014. V roce 2015 ho skupina příznivců uvedla do takového stavu, že se na něm mohla uskutečnit rozlučka brněnské fotbalové legendy Petra Švancary s jeho kariérou. Zdálo se, že stadion "odolá" nepřízni osudu, přežije svou klinickou smrt a vstane z mrtvých. Od té doby zájem o něj opět upadl a stadion dál chátrá.

INFORMACE

  • Autor:

    Ing. Dušan Jílek
  • Publikováno:

    23.8.2020
  • Název:

    Firemní resilience neboli odolnost
  • Shlédnuto:

    1341

© Všechna práva vyhrazena Dušan Jílek

Icons made by Freepik from www.flaticon.com