Být manažer je jako mít druhé řemeslo

Být manažer je jako mít druhé řemeslo

V pracovní kariéře přirozeně přijde moment, kdy se z člověka-specialisty stane vedoucí.

Volba padá na spolehlivého odborníka

Vedoucím (týmu, oddělení) se nejčastěji stává ten pracovník, který věci velmi dobře rozumí a zároveň je na něj spolehnutí. A je loajální firmě. Rozumět oboru je tím důležitější, čím blíž výrobnímu (výkonnému či tvůrčímu) procesu se nacházíme. Na dílně zaměstnanci nepotřebují akademika s titulem v managementu, ale někoho, kdo ví, jak se výrobek vyrábí. V IT týmu musí prvoliniový vedoucí umět programovat, v obchodním týmu musí být schopen sám umět výrobky či služby prodat.

 Být manažerem znamená zvládnout druhé řemeslo.

Je zde jedno ALE. Když člověk-specialista převezme zodpovědnost za výsledek týmu (dílny, oddělení, pobočky, prodejny), najednou potřebuje i další znalosti než jen svou dosavadní odbornost.

Musí začít svůj tým řídit. Určovat cíle a hodnotit jejich splnění. Plánovat čas. Rozdělovat lidem úkoly a kontrolovat je. Motivovat. Vytýkat. Naslouchat a hovořit s lidmi. A mnoho dalšího.

Podpořte kvalifikaci do role manažera

Často však vedoucí zrozený z odborníka nedostane odpovídající přípravu. Zatímco svůj obor studoval anebo se učil několik let a zakončil nějakou zkouškou, vedoucím se stane přes noc a bez škol. Vedení lidí je ale velmi seriozní „řemeslo“, chcete-li profese. Každý vedoucí si tedy ke své původní specializaci přibere ještě „druhé řemeslo“ čili management.

Sbírání manažerských zkušeností: nutně formou pokus - omyl?

Manažer, vedoucí, který právě postoupil do své nové role sbírá zkušenosti velmi obvyklým způsobem pokusu a omylu. Fakticky experimentuje na živých lidech. Na rozdíl od lékařů to naštěstí nemá fatální následky, nedochází na přímých ztrátách na životech.

Pokud by šlo o oborovou odbornost, žádná firma by nedopustila, aby se její zaměstnanci učili pracovat s drahými technologiemi experimentováním. A přece pro práci vedoucích  se to do jisté míry toleruje.

Předpokládá se, že to vybraný kandidát zvládne. Přece není „nováček“. Vždyť už v oboru dělá nějakou dobu. Jen možná s úctou k délce praxe se zapomene, že v oboru „řízení lidí“ je právě jmenovaný člověk opravdu nováček. Ať mu je třicet, čtyřicet nebo padesát let.

odbornost v oboru NeNAHRADÍ odbornost MANAŽERSKOU

Zde je skryt ďábel tohoto uvažování – mícháme dohromady dvě řemesla. Odborné schopnosti mají vyvážit nebo i nahradit nezkušenost manažerskou. To nejde.

„Chlapi mu věří. Má u nich respekt. Bude jim umět poradit. A navíc ho jen tak neoblafnou. " nebo "Dělá u nás už dlouho.Vždyť mu není dvacet! Je spolehlivý člověk. A ty kluky zná.“

Kdo by s takovou argumentací nesouhlasil? Pořád se bavíme o našem novém vedoucím jako o specialistovi na svůj obor. Těmito argumenty ale často úvaha o možném nutném vzdělávání končí, a specialista v oboru automaticky získává „licenci“ na vedení a řízení lidí. Dříve dělat s lidmi, vedle nich, jako jeden z nich. Teď vystupuje z řady, aby je vedl. Dva úplně jiné světy.

Často to dopadne dobře. Pokud už předtím prokázal schopnost řešit problémy, rozhodovat a vzít na sebe odpovědnost, pak to bude i v nové roli dobře fungovat. Jistě nepovýšíte někoho, o kom byste byli přesvědčeni, že mu to vůbec nepůjde.

Nevyučeného ke stroji nepustíme. Řídit lidi ano?

Pokud ale odborník ve své nové - manažerské - roli tápe a hledá se, znamená to zátěž pro firmu v různých podobách. Vznikají nedorozumění. Vázne komunikace. Není jasné, co kdo má dělat. Objevují se konflikty a spory mezi lidmi. Postupně to může narušit jak  motivovanost a výkonnost zaměstnanců, tak i spokojenost klientů a obchodních partnerů. Do situace se musí vložit vyšší management nebo majitel. A v této fázi přichází na to, že tady jde o zvládnutí druhého, manažerského řemesla.

ManažeŘI Na VŠECH ÚROVNÍCH se musí vzdělávat kontinuálně. A neustále.

Nikdo učený z nebe nespadl. Sám si své začátky jako vedoucí dobře pamatuji. Škola života, jak se říká. Ale každý rok jsem se účastnil nějakého manažerského školení. Dodnes jsem svému prvnímu šéfovi vděčný za to, že mě nechal přicházet si na mnohé sám a dělat chyby. Kromě školení mě podporoval i přímým mentoringem (aniž jsem si tenkrát uvědomoval, že získávám  cenné poznatky pro život). Kéž bych ho byl tenkrát ve třiceti poslouchal ještě pozorněji!

Podpořte své vedoucí konkrétní akcí

Pokud chcete svým vedoucím pomoci, podpořte je manažerským kurzem nebo knihou.

Jako inspiraci vám předkládám kurz a knihu stejnojmenného názvu:

Školení Manažer jako druhé řemeslo

Kniha Manažer jako druhé řemeslo

Obálka_Manažer jako druhé řemeslo_přední.PNG

Tvrdím, že být manažerem je krásné řemeslo. Přeji vám v něm mnoho úspěchů!

Dušan Jílek

INFORMACE

  • Autor:

    Ing. Dušan Jílek
  • Publikováno:

    7.9.2020
  • Název:

    Být manažer je jako mít druhé řemeslo
  • Shlédnuto:

    1150

© Všechna práva vyhrazena Dušan Jílek

Icons made by Freepik from www.flaticon.com